Australia Day - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robert Sahusilawane - WaarBenJij.nu Australia Day - Reisverslag uit Sydney, Australië van Robert Sahusilawane - WaarBenJij.nu

Australia Day

Blijf op de hoogte en volg Robert

26 Januari 2016 | Australië, Sydney

Dag 54. Sydney. Vandaag is het dan zover. Het is Australia Day. Het is 9:00 uur en we liggen nog steeds op bed. Het regent. En het regent hard. De voorspellingen zijn ook niet goed. Wat balen zeg. We hopen dat het later op de dag bijtrekt. Gisteravond was de verkiezing van onder andere Young Australian of the year 2016. Een geweldig initiatief van twee jonge aussies die een mobiele wasserette, Orangesky, hebben voor daklozen. In Australie heb je ongeveer 105.000 daklozen. 1 op de 200 Australiërs is dakloos. Ze gaan met hun bus op bad om de kleding, voor niets, van de daklozen te wassen. Wat een geweldige mensen. Misschien een idee voor in Nederland. Yes, nu is het 9:45 uur en de zon verschijnt. Opstaan, snel douchen en weg. Zo, een pet op met de Australische vlag, een shirtje met de Australische vlag en een korte broek met de Australische vlag. We pakken zoals gisteren de trein. We kopen een kaartje en binnen vijf minuten is de trein er. Wat een mazzel zeg. We stappen weer uit bij Marin place. De zon is weer heerlijk aanwezig. Via King St. Lopen we naar the Opera House. Het is er aardig druk. Onderweg daar naar toe zien we een aantal F18's over ons heen vliegen. Echt te gek. Ze doen wat stunts en in de verte hoor je de mensen applaudisseren. Kicken gewoon. We zijn er. Geweldig om al die mensen zo te zien. Jong en oud doen aan deze dag mee. Bij de Harbor Bridge zien we een marineschip. Wat is die groot zeg. Niet veel later zien we helikopters naar de Harbor bridge vliegen. Ook zij halen een aantal stunts uit. Echt geweldig. Na een tijdje lopen we wat rond. Ook op het wter is het erg druk. We betellen wat eten en gaan op de trap van the Opera House zitten. Genieten van alle mensen die langs ons lopen. Op een gegeven moment zie ik twee bejaarde vrouwen lng ons lopen gekleed in een glitterjurk van de Australische vlag. Met hun moet ik op de foto. Ik een naar ze toe en vraag of ik op de foto met ze mag. Lachend stemmen ze toe. Ik bedank ze en hoor ze zeggen No worries mate. Geweldig toch. We lopen weer wat verder. Over ons vliegen er nu kleine vliegtuigen die ook weer enkele stunts uithalen. Top gewoon. We lopen richting de Royal Botanic Garden. Even een schaduwplekje zoeken wat het is het wel warm. We hebben daar nog een tijdje gezeten. Genieten van de boten op het water. Schat, schat.........kijk in de lucht. Nu zijn het weer parachutisten die in het water landen. Ze worden niet veel later opgepikt door een bootje van de politie. In de lucht zien we voortdurend een politiehelikopter die rondjes vliegt. Ook is er best wel veel politie op de grond aanwezig. Ook is er een tent waar ze mensen mogen fouilleren. Jammer genoeg zijn er geen optredens van bandjes. Dit hadden we namelijk verwacht. Zullen we ergens anders kijken vraagt Anneke. We zijn hier toch al een paar uurtjes geweest. Oké zeg ik. Waar gaan we naar toe? We gaan naar Hyde park. Zo gezegd zo gedaan. In de verte horen we al muziek. Het is er lekker druk. Er staat daar een Dj die oude soul-muziek draait. Heerlijk. Het is daar gezellig druk. We hebben daar heerlijk rondgelopen, heerlijk gegeten en wat biertjes gedronken. Het was een mooie dag geweest. We lopen weer terug naar het station en gaan terug naar de camping. We moeten er nu toch aan geloven. Pff..........de koffers moeten worden ingepakt. Anneke begint en pakt ook de boodschappen die nog over is. Ze maakt een tasje voor de buurtjes, een Engels man en een Nederlandse vrouw. Gisteren hebben we nog een praatje met de buurman gemaakt. Hij heeft een visum voor een jaar en bij haar is het e.e.a. Fout gegaan want zij heeft een visum voor drie maanden. Ze willen hier een tijdje werken en daarna doortrekken. We laten een tas achter met wasmiddel, plastic bekertjes, noedelsoepen en wc papier. Ze zijn ons erg dankbaar. Alles ingepakt en morgen nog de camper schoon maken. We kijken nog nog wat tv in de camper en praten nog wat na over onze reis.

Gereden 0 km.